Communicam MCA - xx


V súčasnej dobe sú mobilné telefóny s prídavným fotoaparátom zriedkavosou. Stále ich však nájdeme, objavujú sa v ponukách mobilných operátorov. A používajú ich samozrejme menej nároční užívatelia. Užívatelia, ktorí využívajú mobilný telefón na volania, posielanie krátkych správ (sms) a niekedy i na posielanie multimediálnych správ (mms). Fotografovanie s prídavným fotoaparátom je pre nich okrajová záležitos. Prídavný fotoaparát, ktorý kúpili spolu s telefónom, prípadne ho ku nemu dokúpili, buï v špecializovanej predajni, alebo neskôr v bazári.

Používanie prídavných fotoaparátov pri zachytávaní momentov má jednu ve¾kú nevýhodu, a tou je ich neustále pripájanie a odpájanie. Preto užívate¾ pokia¾ prepadne čaru digitálnej fotografie po čase siahne po mobilnom telefóne s integrovaným fotoaparátom s rozlíšením minimálne VGA (640 x 480 pixelov). Preto aj výrobcovia sa orientujú týmto smerom a ponúkajú mobilné telefóny s integrovaným digitálnym fotoaparátom s čoraz vyšším rozlíšením. Tieto mobilné telefóny pomaly vytlačili lacné digitálne fotoaparáty. Niektoré kvalitnejšie prístroje ponúkajú integrovanú pamä o ve¾kosti nieko¾ko MB až GB, či podporu pamäových kariet pre uloženie nasnímaných fotografií, a najnovšie i pre uloženie hudby vo formáte mp3.

Mobilný telefón sa tak stáva zariadením, ktoré v sebe kombinuje nieko¾ko moderných digitálnych prístrojov (digitálny fotoaparát, kamera, mp3 prehrávač, rádio, herná konzola) a v neposlednom rade tzv. smartphony či múdre „inteligentné“ telefóny, alebo komunikátory nahrádzajú plnohodnotne vreckové a prenosné počítače. Dokážu pracova s dokumentmi, prehliada internetové stránky, pracova s elektronickou poštou.

Ale vrátim sa úplne na začiatok, ku prídavným fotoaparátom. Každý výrobca ich vyrobil hneï nieko¾ko. Hlavne v začiatkoch integrácie digitálnej fotografie do mobilných telefónov. V tomto článku sa zameriam najmä na prídavné fotoaparáty od firmy SonyEricsson s označením Communicam MCA.

Všetko sa začalo s prídavným fotoaparátom s označením MCA-10, ktorý bol predávaný ako príslušenstvo k mobilnému telefónu Ericsson T20e, fotky z tohto príslušenstva sa dali posla na web spoločnosti Ericsson a odtia¾ následne stiahnu do počítača. Snímaný obraz sa nezobrazoval na displeji pripojeného telefónu, takže ste si museli vystači s tým, čo uvidíte v h¾adáčiku a pod¾a toho nasníma fotenú scénu.


Obr. 1 MCA - 10
Po òom nasledoval fotoaparát s označením MCA - 20, ktorý sa predával ako príslušenstvo k vtedajšej novej vlajkovej lodi, už spojených spoločností Sony a Ericsson, mobilnému telefónu T68i, ktorý patril medzi tzv. manažérske telefóny. Bledomodro-sivá kombinácia farieb prídavného zariadenia ladila ku bledomodro-striebornej farbe SonyEricsson-u. Digitálny fotoaparát sa pripájal ku konektoru telefónu, šošovkou objektívu smerujúcou dozadu a ako h¾adáčik sa používal displej telefónu.

Obr. 2 MCA - 20
Po nástupe digitálnej fotografie do strednej triedy telefónov, v ktorej boli od spoločnosti SonyEricsson zastúpené dva mobilné telefóny, ktoré sa objavili tak v Európe, ako i na Slovensku a v českej republike. Spomínanými telefónmi boli T300 „mydielko“ a dizajnovo vylepšená T310-tka. Ku obom týmto telefónom sa ako príslušenstvo, u mobilných operátorov často ako súčas jednotného balenia, objavil prídavný digitálny fotoaparát MCA - 25. Od predchádzajúceho typu sa líšil strieborným prevedením a okrem objektívu mal aj jednoduchý optický h¾adáčik. Samozrejme objavili sa aj malé odlišnosti v softwarare-i prídavného zariadenia, a to najmä alebo len v možných efektoch použite¾ných pri snímaní obrázku.


Obr. 3 MCA - 25

Nevýhodou oboch spomínaných prídavných digitálnych fotoaparátov bolo hlavne snímanie autoportrétu používate¾a, pri ktorom nepomohol ani h¾adáčik aj orientácia objektívom dozadu smerom ku krytu batérie. Užívate¾, ktorý chcel odfoti svoj autoportrét musel neustále otáča fotoaparát a kontrolova odfotenú fotografiu, následne sa rozhodnú, či si autoportrét ponechá, alebo ho vymaže. Prípadne pri MCA - 25 použi malý trik, kedy za určitých svetelných podmienok mohol zbada v h¾adáčiku, alebo objektíve prídavného fotoaparátu svoj odraz. Pod¾a tohto odrazu následne urobi svoj autoportrét. Tento nedostatok odstránil až následník Communicam MCA - 30, dodávaný ku SonyEricsson T230 i T290. Prídavný digitálny fotoaparát je menší s čierno - striebornou farebnou kombináciou. Objektív tohto príslušenstva je krytý posuvným umelohmotným krytom, ktorý ho chráni. Okolo objektívu sa nachádza lesklý zrkadlovo - sivý pás, ktorý slúži ako zrkadielko pri autoportréte. Taktiež došlo k miernej úprave, obmene efektov v software-i.


Obr. 4 MCA - 30

S podrobnými recenziami daných prídavných fotoaparátov Communicam sa môžete stretnú v archívoch rôznych stránok zaoberajúcich sa mobilnými telefónmi všeobecne, alebo konkrétne mobilnými telefónmi značky SonyEricsson, ako sú , , a , či mnohé iné. Takisto sa zaoberajú tipmi a trikmi ku prídavným digitálnym fotoaparátom Communicam MCA. Mnohé tipy a triky nájdete i na jednotlivých diskusiách, či fórach.
V tomto článku sa zameriam hlavne na menu, ktoré dostanete po pripojení fotoaparátu a zadaní kláves na mobilnom telefóne * # # *. Objaví sa menu ponuky „Color boost“ - vyváženie farebnosti, nastavené automaticky na hodnotu 13, pričom sa táto hodnota dá meni v rozsahu od 0 po 255. Najmä praktické skúsenosti pri experimentovaní so zmenou vyváženia farebnosti. Ako sa zmení snímka pri prestavení tejto hodnoty sa môžete presvedči na nasledujúcich obrázkoch.


Obr. 5 Exteriér (hodnota 13)

Obr. 6 Interiér (hodnota 13)

Na obrázku číslo 5 je zachytený exteriér za určitých svetelných podmienok pri štandardne nastavenom vyvážení farebnosti na hodnote 13, podobne je to i na obrázku číslo 6, kde je zas zachytený interiér bytu, pri rovnakej hodnote vyváženia farebnosti 13.

Nasledujúci obrázok číslo 7 ukazuje zníženie hodnoty vyváženia farebnosti z 13 na hodnotu 1, fotený exteriér, na prvý poh¾ad je jasné prevládanie farby zelenej, fotka pôsobí svetlejším dojmom, farba žltá, žlto-zelená, ktorá na predchádzajúcom obrázku prevláda je potlačená.



Obr. 7 Exteriér (hodnota 1)
Posunutie hodnoty vyváženia o 54, na hodnotu 55, ktorá je znázornená na ïalšom obrázku nemalo zásadný vplyv na kvalitu farebnosti oproti pôvodnému obrázku. Výraznejšia zmena nastane až pri zvýšení hodnoty farebnosti na hodnotu 128 a 255, ktoré sú znázornené na nasledujúcich dvoch obrázkoch číslo 9 a 10. Kde došlo k posunutiu farebnosti ku červenej až tmavo fialovej.

Obr. 8 Exteriér (hodnota 55)


Obr. 9 Exteriér (hodnota 128)


Obr. 10 Exteriér (hodnota 255)

Zmena hodnoty farebného vyváženia v interiéri nemala výrazný vplyv na kvalitu farebnosti nasnímanej fotografie, ako je zrejmé z obrázku číslo 11.


Obr. 11 Interiér (hodnota 255)

Z uvedeného vyplýva, že zmena farebného vyváženia má význam hlavne pri fotografovaní exteriéru, kedy jej zmenou smerom nahor či nadol sa mení zastúpenie jednotlivých farieb farebnej škály a to modrej, zelenej a červenej.
Radoslav Žiak (roxetak), 06.11.2005


Domov
Hlavná Stránka

"Spájajte sa a množte sa, niet iného zákona, iného cie¾a okrem lásky."
Maurice Maeterlinck
Profile for roxetak
Využívanie multimiliardového navigačného systému, družíc a satelitov na hľadanie plastových krabičiek "tupperware".
Fun, sport, tourism, adventures and treasures with surprise. :-) :-P :-D
This template downloaded form free website templates